جشنواره امیرکبیر فرصتی برای همافزایی صنعت و دانشگاه است
پیام باقری در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی امیرکبیر که روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه در اتاق بازرگانی البرز برگزر شد؛ گفت: ما در یک زنجیرهای هستیم که یک طرف آن تولید علم و صنعت است و طرف دیگر تقاضا و مصرف. اما این زنجیره به درستی به هم متصل نیست.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در فرآیند تولید علم، جریانهای مختلفی تأثیرگذار هستند، اما صنعت، جامعه و دانشگاه باید به طور منسجم با هم همکاری کنند. در حال حاضر، ارتباط میان این سه بخش کافی نیست و همین مسأله، موجب میشود کشور نتواند از ظرفیتهای علمی و اقتصادی خود بهرهبرداری کند.
وی با اشاره به وضعیت ایران در تولید علم، گفت: ایران در رتبه ۱۵ تولید علم جهانی قرار دارد، اما در مقایسه با این دستاورد، از حیث ارتباط میان دانشگاه و صنعت در رتبه ۱۲۰ قرار داریم که شایسته نیست و این شکاف، مانع از بهرهبرداری درست از ظرفیتهای علمی کشور است.
باقری تاکید کرد: در حال حاضر، کمتر از دو درصد پایاننامهها و رسالههای دانشگاهی کارفرمامحور و تقاضامحور هستند. این مشکل نشان میدهد که دانشگاهها از نیازهای واقعی صنعت غافلند، برای حل این مشکل، باید پایاننامهها و رسالهها را به طور هدفمند به سمت حل چالشهای صنعت هدایت کرد.
وی افزود: این جشنواره، فرصتی است تا صنعت و دانشگاه در کنار هم قرار گیرند و بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند. در واقع، جشنواره امیرکبیر سه پیام اصلی دارد: ساماندهی و شکلگیری گفتمان نتیجهمحور، پیوند عملی صنعت و دانشگاه و حل مسائل کشور از طریق هدفمند کردن پروژههای علمی است.
نائب رئیس اتاق ایران در بخش دیگری با بیان اینکه اتاقهای بازرگانی میتوانند نقش مهمی در زمینه تجاری سازی و حمایت از پایاننامهها و رسالههای دانشجویی با تقویت ارتباطات میان صنعت و دانشگاه و هدایت به سمت نیازهای واقعی بازار ایفا کنند، افزود: این همکاریها در جشنواره امیرکبیر به خوبی نمایان شد و امیدواریم این تجربه در سراسر کشور گسترش یابد، اتاق بازرگانی ایران نیز آماده هرگونه همکاری در این مورد است.
انتهای پیام
منبع:ایسنا